gototopgototop

همایش ها و نششست ها

معرفی تازه های نشر

کتاب خیابان کریم خان زند شیراز (همراه با بررسی تاریخی، اجتماعی محله پشت استانداری) با دیدی تاریخی و مردم شناسی در پی توصیف و تحلیل پیشینه تاریخی این قسمت مهم از شهر شیراز است....

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها726404
 60 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

سوابق تاریخی آثار ثبت شده از فرهنگ مردم فارس، قسمت دوم PDF چاپ نامه الکترونیک
فارس شناسی

سوابق تاریخی آثار ثبت شده از فرهنگ مردم فارس، قسمت دوم

سده پنجم تا نهم:

از سده پنجم هیچ اثری در دست نیست. در سده ششم در فارسنامه ابن بلخی هم مطلبی بسیار اندک از فرهنگ فارس آمده است. در سده هفتم محمد نجیب بکران، یاقوت حموی و زکریای قزوینی نیز در همان حد ابن بلخی نکاتی را ذکر کردند.

در سده هشتم، انصاری دمشقی و حمدالله مستوفی مطالب بسیار جزئی را آوردند گرچه حمدالله مستوفی همان مطالب ابن بلخی را رونویسی کرده است.

جالب آن که در سده نهم و سده‌های بعد در کتاب‌های فارسی مطلبی از فرهنگ مردم فارس مشاهده نمی‌کنیم

سیاحان فرهنگی:

نخستین سیاحی که بعد از اسلام به ایران امده، بنیامین تطیلی است که در 540 ه.ق سفر خود را آغاز و در سال 550 ه. ق هنوز در سفر بوده است. همو انگیزه سفر خود را بررسی وضع یهودیان ایران ذکر می‌کند و می‌نویسد ده هزار نفر یهودی در شیراز بوده است.

بعد از او مارکوپولو می‌باشد که در این مورد چیزی ننوشته است چون هیچگونه سفری به فارس نداشته است.

پارچه‌های شیراز، مرواردید هرمز

سومین نفر، کلاویخو است که در سال 1403 (م) به دربار امیر تیمور به ترکستان می‌رود. وی چنین می‌نویسد: «از کشورهای پیرامون شیراز که نزدیک مرز هند کوچک واقع است پارچه‌های گوناگون ابریشمی و پنبه‌ای و تافته و کرپ و از یسن و سرپی و از استان خراسان پنبه بافته و خام و قماش رنگارنگ بسیار به سلطانیه می‌آورند. از این پارذچه‌ها مرئم این‌جا استفاده می‌کنند و از آن‌ها جامه می‌دوزند...»

در سرزمین پیرامون شیراز شهر بزرگ هرمز قرار دارد که سابقا جزء هند کوچک بود، اما اینک قلمرو تیمور است. از این بندر بسیاری مروارید و نیز سنگ‌های گرانبها به سلطانیه می‌آورند زیرا این کالاها را از چین از راه دریا به هرمز می‌آورند. کشتی‌ها پس از پیمودن خلیج فارس که در مرز ایران واقع است، به این بندر ده روزه می‌رسند.همه کشتی‌هایی که در خلیج فارس هستند از الوار ساخته می‌شود ، بدون آن‌که در آن‌ها میخ به کار رود. به جای آن که میخ چوبی استعمال کنند و نیز تخته را دم چلچله وار در هم می‌کنند تا استوار و محکم شود و از هم نگسلد.. اگر آن را به این طریق نمی‌ساختند، بی درنگ از اثر سنگ‌های آهن ربایی که در ژرفنای دریاست، جدا می‌شد و کشتی متلاشی می‌شد. این کشتی‌ها مروارید به شهر هرمز می‌اوردند تا در آن‌جا آن‌ها را پرداخت و سوراخ کنند و نیز در کشتی‌ها یاقوت که بهترین نوع ان فقط در چین یافته می‌شود و همچنین ادویه، اورده می‌شود. اینک بیش‌تر مرواریدهایی که ما در (اسپانیا) داریم از دریاهای چین می‌آید و بدون استثناء همه در هرمز پرداخت و سوراخش ده است. چه بازرگانان اعم از مسیحی و مسلمان همه بر این اتفاق نظر دارند که تنها مردم چیره دست و ماهر این شهر می‌توانند از عهده این کار برآیند....