gototopgototop

همایش ها و نششست ها

معرفی تازه های نشر

کتاب خیابان کریم خان زند شیراز (همراه با بررسی تاریخی، اجتماعی محله پشت استانداری) با دیدی تاریخی و مردم شناسی در پی توصیف و تحلیل پیشینه تاریخی این قسمت مهم از شهر شیراز است....

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها669508
 38 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

محمدرضا خالصي: ضعف موسیقیایی کلام در شعر شاعران جوان ما به شدت وجود دارد PDF چاپ نامه الکترونیک
بازتاب / خبرگزاری دانشجویان ایران

ایسنا فارس - سرويس: /فرهنگی و هنری/

کد خبر : 897-7180-5 - 1389/7/30

دومین نشست نقد کتاب که با حمايت بنياد فارس‌شناسي، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و مركز اسناد و كتابخانه ملي فارس  روز چهارشنبه 28 مهرماه در تالار حافظیه برگزار شد به نقد و بررسی آثار میلاد عرفان پور اختصاص یافت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس،دکتر محمدرضا خالصی، به عنوان اولين سخنران درباره تنوع وزني در اشعار عرفان‌پور گفت: در شعرهای عرفان پور این تنوع وزنی را با گوشمان حس می كنيم که این موسیقی فضای شکل شعر را عوض می کند و استفاده از آنها پتانسیل شعر را چند برابر می کند به همین دلیل شاعری که دست قدرتش در وزن کوتاه شود طبیعتاً به این موسیقی های درونی روی می آورد که در شعر عرفان پور در این زمینه چندان دست پری ندارد و این تنها مشکل عرفان پور نیست بلکه مشکل رباعی سرایی معاصر ما است. در فضای رباعی سرایی عرفان پور بازی مصوت ها و بازی زیرکانه آنها را کمتر می بینیم.

خالصی افزود: نکته دوم واژه آوری است که نشانه مهارت موسیقیایی شاعر در بحث روساخت ها این است که شاعر بتواند روساخت های خود را شکل دهد در شعر عرفان پور واژه آرایی خیلی خوب به چشم می خورد اما نکته ظریف اینجاست که واژه آرایی فقط تناسب حروف در کنار هم نیست شناخت پتانسیل حروف است .این فضا، فضای ویژه ای است که از فضای زنگ دار واژه ها برای خود واژه ها استفاده می شود بدین ترتیب در شعر عرفان پور شناخت پتانسیل حروف را می بینیم.

این منتقد ادامه داد ضعف موسیقیایی کلام در شعر شاعران جوان ما به شدت وجود دارد این فضای موسیقیایی به ما کمک می کند که به آن سمت و سوی شعر جهت پیدا کنیم  که کمتر به چشم می خورد.

خالصی خاطرنشان کرد: در مجموعه پاییز بهاری است که عاشق شده است 47 رباعی وجود دارد که 43 از این رباعی ها مردف هستند این امری طبیعی است زیرا ردیف زیبایی شعر را می افزاید ولی به نظر می رسد این بسامد بالا به این دلیل است که خود شاعر هم شعر بدون ردیف را نمی پسندد یا در رباعی نمی پسندد.

این مدرس دانشگاه  درادامه درباره خلق واژه‌[اي نو در شعر عرفان‌پور افزود: عرفان پور نمی خواهد مارا درگیر غرایب و سختی های زبانی و گوشی کند و در واقع نمی خواهد قافیه را به چشم و گوش ما بکشاند که این قافیه برای ما غریب باشد.

دكتر خالصي با بيان اين كه شاعر در بسیاری از شعرهایش ما را درگیر لحظات صمیمی اش می کند و باعث می شود که ما هم به همان صمیمت شعر اورا نگاه کنیم افزود:  به همین دلیل قافیه و ردیف هایی که انتخاب کردند ساده راحت و گوش نواز است و ما را به این فضای صمیمیت می کشاند در واقع شاعر القاعده خطر نمی کند و خود را در معرکه بروز و ظهور قرار نمی دهد.

این شاعر و پژوهشگر خاطرنشان كرد : اگر وارد زیرساختارهای اندیشه عرفان پور در اشعارش بشویم از میان ابیات 47 رباعی پاییز بهاری است که عاشق شده است موضوعاتی که ذهن شاعر را درگیر کرده است 14 رباعی بدبینی اجتماعی، سیاسی و فکری است یعنی حدود 29 درصد از این رباعی ها وارد بدبینی می شوند و 13 درصد رباعی در مورد قضا و قدر است یعنی حدود 27 درصد و رباعی های عاشقانه حدود 23 درصد که ذهن و زبان شاعر را سه آیتم بدبینی، قضا و قدر و فضای عاشقانه فرا گرفته است و بقیه آیتم ها نزولی پیدا می کنند. 3 رباعی آیینی، حدود 6 درصد، دو رباعی خردورزی 4 درصد، و یک رباعی نگرانی از گذر عمر 2 درصد را تشکیل می دهند.

این منتقد در پایان اضافه كرد ارتباط شاعر با جهان خارج و ارتباط او با چند من جلوه گر می شود من فردی یا رمانتیک، من اجتماعی یا جهانی و فرامن . من رمانتیک همان عاشقانه های فردی است و من اجتماعی جهانی نیازهای عام آدمی است و من فرامن حرکت یک روح سرکش به من اصلی است که متجلی می شود. در 47 رباعی پاییز بهاری است که عاشق شده است 27 درصد از رباعی با من عاشقانه و فردی و 70 درصد وارد عرصه من جهانی و اجتماعی است و اینجا شاهد آن هستیم که من فردی کمتر از من اجتماعی در اشعار شاعر به چشم می خورد و فرا من در اینجا اصلاً دیده نمی شود و این نشانگر این است که ذهن شاعر درگیر من اجتماعی است.

بنا بر این گزارش منقد دوم برنامه محسن رضوی بود.

وي در ابتدا با اشاره به مبحث نوآوری در اشعار عرفان پور  گفت: اين مطلب در اشعار عرفان‌پوربه خوبی دیده می شود و شاعر توانسته تصویر سازی خوبی از اشعار را برای مخاطب فراهم آورد. ولی در برخی مصرع های عرفان پور شاهد آن هستیم که هر مصرع ساز خود را می زند و تنها مصرع آخر تاثیر گذار است و در برخی از شعرهای این شاعر بیت دوم به خوبی توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند. و این در حالی است که مصرع اول در آن هیچ نقشی نداشته و اگر هم حذف شود تغییری در شعر ایجاد نمی کند.

رضوی ادامه داد: مضمون یابی های شاعر به خوبی انتخاب شده که از همه جای زندگی است و می توان گفت در اشعاری که شاعر از شعار دوری کرده موفق تر بوده است .