gototopgototop

همایش ها و نششست ها

معرفی تازه های نشر

دیوان شهاب نیریزی به تصحیح مختار کمیلی منتشر شد. این کتاب به همت بنیاد فارس شناسی به بازار کتاب عرضه شده است. در سخن نخست این کتاب می خوانیم:

 

ادامه مطلب...

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها609917
 99 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

حمله مغول و آثار فرهنگی آن PDF چاپ نامه الکترونیک
فارس شناسی

یکی از مواقف تاریخی ملت ایران که دارای ضد و نقیض‌های بسیار زیادی است دوران حمله مغول و آثار آن است. مغول‌ها که قومی وحشی به شمار می‌آمدند با حمله بی امان خود به سرزمین‌های آباد آن زمان آن چه به یاد می‌آید خرابی از خود به جای گذاشتند. امام حضور آنان در ایران زمبن عواقبی از خود بر جای گذاشت که حاصل آن آثار فرهنگی و تمدنی ماندگار است. در اوایل قرن هفتم هجری قمری حمله مغول به ایران آغاز شد. وقتی سعدی ۲۳ ساله بود چنگیز خان به ایران حمله کرد. با حمله مغول به ایران اوضاع کاملا ناامن شد. جهان گشایی مغولان ابتدا از شمال دریای خزر آغاز گردید و بخشی از اروپا را هم دربرگرفت. بعد از آن به شمال و شمال شرقی ایران و سپس به تمام ایران تسری یافت. مغولان به هر جا می‌رسیدند جز ویرانی و کشت و کشتار از خود باقی نمی‌گذاشتند. شهر نیشابور را که از جمله شهر‌های آباد خراسان بود با خاک یکسان کردند و حتی گربه‌های آنان را هم کشتند. شهر را شخم زدند و بر روی آن گندم کاشتند. در استان فارس با درایت اتابکان فارس تخریب کم‌تر صورت گرفت و نسبت به دیگر بخش‌های کشور امنیت بیش‌تری وجود داشت. این وضعیت اندیشمندان دیگر مناطق را به سوی شیراز مرکز استان کشاند و در فضای امن به وجود آمده رونق علمی جهان اسلام به حیات خود با ترس و لرز ادامه داد. در این جا بود که شخص عالم و آگاهی چون سعدی ذریافت که برای حفظ میراث فرهنگی جهان اسلام لازم است این گنجینه‌ به سینه‌ها  سپرده شود. از این رو تحت حمایت خاندان زنگی به تألیف بوستان و گلستان پرداخت و این دو اثر جاوید را به وجود آورد. همین کار در آناتولی و شهر قونیه توسط جلال الدین رومی انجام شد. کتاب مثنوی معنوی رومی نیز در همین اوان در آن دیار تدوین شد و بخش دیگری از گنجینه جهان اسلام از طریق آن به سینه‌ها سپرده شد.

امنیت سیاسی خطه فارس به دیگر اندیشمندان نیز اجازه تفکر داد و مکتب فلسفی شیراز در قرن‌های هفتم، هشتم و نهم جان گرفت و برگ زرین دیگری به برگ‌های درخشان فرهنگی این سرزمین افزود. خاندان دشتکی‌ها و دیگرانی مانند جرجانی به این مکتب رونق بخشیدند. هنرمندان شیرازی نیز هنر آفریدند و به این ترتیب مغول نتوانست تجلی فرهنگ اسلامی را در جنوب ایران مانع شود.

سرزمین پهناوری که به دست مغولان افتاده بود نیاز به اداره داشت. با فکر‌های کوچک نمی‌شد این سرزمین بزرگ را اداره کرد از این رو مغولان دست به دامن دانشمندان ایرانی شدند و خواجه نصیر الدین طوسی، عطاملک جوینی و خواجه شمس الدین جوینی اداره امور کشور را به دست گرفتند. این مدیران ارشد، هلاکوخان را یاری دادند و خواجه رشید الدین فضل الله به جان غازان خان رسید. اما این حکایت نه برای حفظ مغولان بلکه برای حفظ جامعه و نگهبانی از دستگاه سیاسی صورت گرفت و همه این بزرگان جان خویش را بر سر این کار گذاشتند و عاقبت به دست مغولان کشته شدند.

 

به طور کلی می‌توان گفت مغولان با حمله نظامی خود به قتل و غارت پرداختند و موجی از ترس و وحشت بر جامعه حاکم نمودند. در مقابل این موج یک موج فرهنگی از جانب ایرانیان برخاست. کتب ارزشمندی به دست امثال سعدی و مولوی نوشته شد. کالاهای فرهنگی دیگری مانند ساختمان‌های با معماری برجسته از طریق فرهنگوران دیگری تولید شد و اندیشه‌های نابی توسط آن وزیران از جان گذشته تراوش کرد. این حرکت‌ها موجی فرهنگی در مقابل موج تخریب مغولان ایجاد نمود و موجب شد تا حاکمان مغول دیری نگذرد که خود مسلمان شده و ضمن اختیار نام‎‌های اسلامی به برخی آبادانی‌ها نیز بپردازند. غازان خان مسلمان شد و نام محمود برگزید و به کمک خواجه رشید الدین فضل الله اصلاحات بسیار کرد و برادر او اولجایتو نام محمد گرفت و سلطان محمد خدا بنده شد. آرامگاه او در سلطانیه زنجان بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا را روی خود دارد. در واقع موج فرهنگی جهان اسلام آن روز، که اغلب در دست ایرانیان بود مغولان را مغلوب خود کرد. اما ناامنی فکری ادامه یافت و همین ناامنی موجب تدوین و عرضه محصولات فرهنگی ماندگاری در این دوره از تاریخ کشورمان گردید


 
دیدار حجه‌الاسلام والمسلمین برکت با دکتر منصور طبیعی مدیر عامل بنیاد فارس‌شناسی PDF چاپ نامه الکترونیک

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس‌شناسی:

در این دیدار حجه‌الاسلام برکت:گزارشی از منشورات آماده شده و یا در حال تهیه همایش علامه خفری ارایه کردند. دکتر طبیعی گفت: در راستای تحقق اهداف بنیاد فارس‌شناسی این بنیاد آمادگی دارد تا کلیه منشورات همایش را منتشر کرده و روز افتتاحیه مراسم رونمایی را نیز انجام دهد.

 
دیدار حجه‌الاسلام روحانی امام جمعه خفر با دکتر منصور طبیعی مدیر عامل بنیاد فارس‌شناسی PDF چاپ نامه الکترونیک

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس‌شناسی :

در این نشست حجه‌الاسلام والمسلمین روحانی امام جمعه خفر با حضور در بنیاد فارس‌شناسی با آقای دکتر منصور طبیعی مدیر عامل بنیاد در رابطه با موضوع همایش علامه خفری گفتگو کردند.

 

دکتر طبیعی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش علامه خفری آمادگی خود را جهت انتشار منشورات همایش اعلام نمودند. در ادامه نیز دکتر طبیعی مطرح کرد: این بنیاد با توجه به تجارب دیرینه خود در برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی در برنامه‌های اجرایی همایش نیز همکاری کامل را کادر اجرایی همایش خواهد داشت.

 
راهنمای تنظیم مقالات PDF چاپ نامه الکترونیک

راهنمای تنظیم مقالات

1. مقاله تایپ شده حتی‌الامکان کمتر از 30 صفحه A4به سایت بنیاد فارس شناسی ایمیل شود.فونت مقالات (13bzar) باشد.

2. پیشنهاد می‌شود ساختار مقاله به صورت زیر تنظیم شود:

2-1. عنوان مقاله، ذکر نام و نام خانوادگی نویسنده یا نویسندگان در زیر آن.

2-2. چکیده مقاله: شامل موضوع، چارچوب نظری، روش شناسی تحقیق و نتایج مقاله به صورت فشرده، بین 100 تا 150 کلمه و سپس کلید واژگان به زبان فارسی.

2-3. مقدمه: شامل تعریف موضوع، طرح مسئله و بیان اهداف.

2-4. بررسی پیشینه: موضوع و چارچوب نظری و طرح پرسش‌ها / یا فرضیات تحقیق.

2-5. روش شناسی تحقیق: الگوی بررسی، تعریف مفاهیم و فنون گردآوری و تحلیل داده‌ها.

2-6. ارائه یافته‌ها، تجزیه و تحلیل و تفسیر آن‌ها.

2-7. خلاصه و نتیجه‌گیری.

2-8. یادداشت‌ها و پیوست‌ها (در صورت لزوم)

2-9. فهرست منابع فارسی و انگلیسی.

2-10. خلاصه‌ای از سوابق و علایق آموزشی و پژوهشی نویسنده / نام دانشگاه یا مؤسسه وابسته / نشانی الکترونیکی.

3. شیوه ارجاع و استناد.

3-1. ارجاع در متن مقاله.

پیش از مطلب اقتباس شده، مستقیم یا غیر مستقیم: (نام خانوادگی صاحب اثر، سال انتشار: شماره صفحه یا صفحات).

یادآوری: در صورتی که اثر مورد استفاده به زبان فارسی ترجمه شده باشد، تاریخ انتشار اثر ترجمه شده و در غیر این صورت تاریخ انتشار متن به زبان اصلی ذکر شود.

3-2. ارجاع در پایان مقاله

فهرست منابع مورد استفاده در پایان مقاله به ترتیب الفبایی حرف اول نام خانوادگی نویسنده یا صاحب اثر، به شرح زیر تنظیم گردد.

3-2-1. کتاب.

تألیف: نام خانوادگی نویسنده یا صاحب اثر، نام (سال انتشار) عنوان کتاب، محل انتشار: مؤسسه انتشاراتی (متن ترجمه شده)

3-2-2. مقاله.

مجلات: نام خانوادگی نویسنده نام (سال انتشار) «عنوان مقاله» عنوان مجله، دوره، شماره: شماره صفحات مقاله.

مجموعه مقالات: نام خانوادگی تدوین کننده مجموعه، نام(سال انتشار مجموعه) «عنوان مقاله» عنوان کتاب مجموعه مقالات، محل انتشار: مؤسسه انتشاراتی، شماره صفحات مقاله.

3-2-3. منابع اینترنتی.

نام خانوادگی نویسنده، نام(تاریخ انتشار اثر در سایت مربوط) عنوان اثر، نشانی سایت اینترنتی، (تاریخ مراجعه کاربر به سایت مربوط)

4. شرایط پذیرش مقالات.

4-1. مقاله متناسب با سیاست مجله جامعه‌شناسی ایران باشد.

5-2. قبلاً چاپ نشده و برای نشریات داخلی یا خارجی فرستاده نشده باشد.

4-3. مقالات رسیده توسط داوران مجله که به وسیله هیأت تحریریه معین می‌شوند، مورد ارزیابی قرار گرفته و پذیرش نهایی منوط به موافقت هیأت مجله تحریریه جامعه‌شناسی ایران است.

4-4. هیأت تحریریه مجله در ویرایش ادبی مقاله (بدون تغییر محتوایی) آزاد است.

4-5. مقاله‌های ارسالی برگشت داده نمی‌شود.

 
فراخان مقاله PDF چاپ نامه الکترونیک

ارسال فراخان مقاله تا پایان اسفند ماه 95 تمدید گردید

 
فراخون مقاله PDF چاپ نامه الکترونیک
اخبار و رویدادها

فراخون مقاله

بنیاد فارس شناسی در نظر دارد که با همکاری انجمن جامعه‌شناسی ایران، یک شماره از فصلنامه علمی پژوهشی «مجله انجمن جامعه‌شناسی ایران» با موضوع فارس منتشر نماید. در این راستا از اساتید، دانشجویان، محققان و پژوهشگران دعوت می‌شود تا مقالات علمی و پژوهشی خود پیرامون مسائل اجتماعی فارس تا تاریخ 1395/10/1 ارسال نمایند. مقالات، پس از داوری در مجله علمی و پژوهشی انجمن جامعه شناسی ایران منتشر خواهد گردید و دیگر مقالات در صورت تأیید داوران، در نشریه فارس شناخت منتشر خواهند شد.

لطفاً از ارسال مستقیم مقاله به سایت انجمن جامعه‌شناسی خودداری فرمایید. تنها مقالاتی مورد بررسی قرار می گیرند که به پست الکترونیکی بنیاد فارس‌شناسی این نشانی پست الکترونیک دربرابر spambot ها و هرزنامه ها محافظت می شود. برای مشاهده آن شما نیازمند فعال بودن جاواسکریپت هستید ارسال شده باشند.

 
مصاحبه مدیر بنیاد فارس شناسی با خبر جنوب درباره انتشار فارس شناخت PDF چاپ نامه الکترونیک
اخبار و رویدادها

مدیر بنیاد فارس شناسی در مصاحبه ای که در 18 مهرماه 1395 با روزنامه خبر جنوب داشت، از انتشار دوباره نشریه فارس شناخت خبر داد. او ضمن معرفی مقالات این شماره نشریه که به موضوع میراث مادی و معنوی فارس پرداخته است، گفت: در دوره های پیشین انتشار فارس شناخت ، تلاش جدی در جهت بررسی شرایط فارس از زاویه های گوناگون صورت گرفته که در دوره جدید نیز کوشش خواهد شد تا گامی دیگر در راستای شناسایی و معرفی فارس و فرهنگ این استان به مخاطبان برداشته شود. دکتر منصور طبیعی با اشاره به اینکه شماره جدید نشریه به موضوع میراث مادی و معنوی فارس پرداخته است توضیح داد که تلاش شده است تا مطالب تازه ماخوذ از تحقیقات متاخر در قالب مقالات علمی گرد هم آدند و به مخاطبان عرضه گردد.

 

 

 
آب انبار سید جعفری (برکه سید جعفری) PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

این برکه یکی از قدیمی ترین آب انبارهای لار می باشد که در مسیر غربی شهر لار قرار دارد . قطر طاق بزرگ آن 14 متر و ارتفاع آن 10 متر می باشد عمق منبع آب 20 متر است . آب آن از طریق شبکه آب رسانی عصر صفویه تامین می شده است. برکه دارای هفت دهانه (تیتَخ) می باشد که برخی از آنها هم اکنون مسدود است . آشامیدنی این اهالی از این دو برکه تامین می شود. برخی این آب انبار را بزرگترین آب انبار مسقف ایران دانسته اند.

 
آب انبار های گراش (هفت برکه گراش) PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

هفت برکه نام مجموعه‌ای از ۷ آب انبار در شهر گراش در استان فارس است که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، قدمت این آب انبارها به دوره صفوی می‌رسد و هم اینک کاربری ندارد. هفت آب انبار گراش در بافت تاریخی این شهر و در کنار قبرستان قدیمی به فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار دارند که بنابر اسناد تاریخی موجود، تاریخ ساخت آنها به دوره صفوی و قاجار می‌رسد. بر اساس کتیبه موجود یکی از این آب انبارها در دوره قاجار مرمت شده‌اند. این بناهای تاریخی از سنگ و ملات گچ و آهک ساخته شده‌اند و دارای مخازن استوانه‌ای و پوشش گنبدی و درگاه‌های متعددی هستند.

ادامه مطلب...
 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 17