gototopgototop

همایش ها و نششست ها

معرفی تازه های نشر

 

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها756088
 51 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

کاروانسرای مخک PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

 

کاروانسرای مُخَک با زیربنای ۱۶۰۰ مترمربع در ۳۰ کیلومتری جاده جهرم ـ شیراز، عبارت است از دو کاروانسرا که با فاصله کمی از هم قرار دارند جهت استراحت کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

ادامه مطلب...
 
کاروانسرای برمیر PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

کاروانسرای برمیر

کاروانسرای برمیر گراش در غرب شهر گراش واقع در شهرستان در مسیر جاده کاروان‌رو گراش-لامرد واقع شده‌است. با توجه به معماری بنا، ساخت آن، متعلق به دوره قاجاریه است. نام این کاروانسرا به دلیل مجاورت با برکه میر به کاروانسرای بر میر مشهور شده‌است.

ادامه مطلب...
 
کاروانسرای میان کتل(کاروانسرای سنگی) PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

کاروانسرای میان کتل

از بناهای دوره صفویه در کازرون است. این کاروانسرا یکی از کاروانسراهای سنگی ایران بوده است و در دشت برم واقع شده است. این کاروانسرا را شاه عباسی نیز می نامند. مساحت کل اين بنای بزرگ که پلانی مستطيل شکل دارد در حدود3۵۰۰ متر مربع (66*56)بوده که ۲۵۰۰ متر مربع از آن را زيربنای حجره ها در اطراف حياط مرکزی شامل می شود. اصلی ترين ويژگی اين کاروانسرا، نما و ديواره های ويژه آن است که تماماً از سنگی با نام مالون (مارن) ساخته و پرداخته شده است.

ادامه مطلب...
 
کاروانسرای ده کهنه کمارج PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

کاروانسرای ده کهنه کمارج در30 کیلومتری کازرون و در سمت راست جاده کازرون - بوشهر در روستای ده کهنه کمارج واقع شده است. نقشه کاروانسرا چهار ایوانی و چهار برج در چهار گوشه آن بنا شده است . احداث بنای چهار ایوانی با حیاط بازمرکزی سابقه ای طولانی در معماری ایران داشته که نمونه این نقشه را می توان در کاخ آشور در بین النهرین مشاهده کرد.

ادامه مطلب...
 
کاروانسرای ایزدخواست PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

 

کاروانسرای ایزدخواست در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده از استان فارس قرار دارد. معماری داخلی این کاروانسرا به مانند دیگر کاروانسراها هر طول ضلع آن 35 متر است. این کاروانسرا در بین راه شهر تاریخی و باستانی آباده و اصفهان قرار دارد و یکی از مهمترین کاروانسراها در این منطقه محسوب می‌شود.

ادامه مطلب...
 
مقبره شیخ روزبهان PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

آرامگاه شیخ روزبهان در محله درب شیخ شیراز، در انتهای خیابان لطفعلی خان زند در جانب شرقی شیراز واقع است. شیخ روزبهان از مهم ترین عرفای قرن ششم است و مورد احترام بسیاری از بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین از جمله سعدی شیرازی بوده است. هم اکنون آرامگاه شیخ روزبهان در مکانی قرار دارد که پیشتر خانقاه او بوده است. آرامگاه شیخ روزبهان که روزگاری در مجموعه با شکوهی از مدرسه و خانقاه و مسجد در شیراز واقع شده بود، همراه با دیگر بناهای دینی شهر شیراز، توسط قزلباش شاه اسماعیل صفوی به کلی ویران گردید. در سال 1337 از طرف اداره باستان شناسی وقت استان فارس، تعمیراتی برای مرمت این اثر باستانی انجام شد و در سال 46 شهرداری شیراز خیابانی را از خیابان لطفعلی خان زند تا مقابل آرامگاه شیخ احداث کرد. در دهه پنجاه مقبره مورد بازسازی قرار گرفت. این بنا در فروردین سال 1350 آغاز و یکسال و سه ماه بعد، به شکل کنونی به پایان رسید. سنگ قبری در صدر محوطه قرار گرفته  و سنگ صندوقی سبز رنگی که در حاشیه آن نام چهارده معصوم به خط ثلث نوشته شده بر آن نصب گردیده است. بر روی سنگ قبر تاریخ وفات شیخ با این عبارت: فی منتصف محرم سنه ست و ستمائه نوشته شده است. طول سنگ قبر شیخ یک متر و 69 سانتی متر و عرض آن ۵۶ سانتی‌متر و ارتفاعش ۴۶ سانتیمتر می‌باشد. دو تن از فرزندان و نوادگان شیخ نیز در کنار او مدفونند. آرامگاه شیخ روزبهان در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۴۳/۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

 
باغ جهان نما PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

این باغ همچون سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم، باغ دلگشاو باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اینجو (قرن هشتم هجری قمری) یعنی قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده‌است. ابن عربشاه مورخ دوره تیموری در کتاب "عجایب المقدور" آنرا زینت الدنیا نامیده‌است. باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز، همچون سایر باغهای نامدار آن دوره مورد توجه وی واقع شده بطوریکه همانند آنرا در اطراف سمرقند که موطن او بوده احداث و آنرا جهان نما نامیده‌است.

این باغ در دوره صفویه نیز آباد و قابل اهمیت بوده‌است. شارون و تاورنیه جهانگردان فرانسوی که در دوره صفویه شیراز را دیده‌اند، خیابان زیبایی توصیف کرده‌اند که از تنگ الله اکبر تا بقعه میر علی بن حمزه که محل خیابان حافظ کنونی است ادامه داشته و در دو طرف آن باغهای زیبا و آبادی وجود داشته‌است.

این باغ کهن‌ترین باغ شیراز است که از آب و رودخانه پُرآوزاه رکنی مشروب می‌شده و در منطقه ویژه ای از شیراز (خیابان حافظ) و در میان آرامگاه حافظ، هفت‌تنان، دروازه قرآن، خواجوی کرمانی، بابا کوهی، باغ ملی، گهواره دید، کتابخانه ملی اسناد و... جای دارد.

کریم خان زند در سال ۱۱۸۵ هجری قمری این باغ را که در زمینهای مقابل جعفرآباد و مصلی قرار داشته حصار کشید و عمارت کوشک را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت خیابان کشیهای زیبا و درختکاری مفصلی بعمل اورد. طرح و اسلوب این باغ را کریمخان نظی باغ نظر در داخل دارای چهار خیابان و اطراف چهار حوض دو بزرگ و دو کوچک ساخته‌است. در ضلع جنوبی بقایای آبنمایی به چشم می‌خورد که فواره آن هنوز پابرجاست. این آبنما از جلوی ضلع جنوبی آغاز می‌شود و به حوضی در جلوی بنایی که در دوره قاجاریهو در انتهای ضلع جنوبی احداث گردیده منتهی می‌شود که اخیراً مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است.

باغ جهان نما در سال ۱۳۸۳ توسط شهرداری شیراز و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس احیا و مورد بهره برداری قرار گرفت.

 
حوض دختر گبر اقلید PDF چاپ نامه الکترونیک
فارس شناسی - جاذبه های گردشگری

در مرکز شهر اقلید ، بر دامنه تپه ی سنگی قلات، یادمانی از عهد ساسانی برجای مانده که به حوض دختر گبر معروف است . حوض دختر گبر با سه پله ، یک حوض با عمق کم و کتیبه ای به خط پهلوی ساسانی به طول دو متر و عرض 88 سانتی متر یادگاری از دوره ساسانی است. این کتیبه قدیمی ترین کتیبه سنگ مزار کشف شده در ایران به خط پهلوی است .

بر اساس مدارک تاریخی این اثر مربوط به قبل از اسلام و جزیی از عبدتگاه زرتشتیان و متعلق به قلعه ای در بالای تپه بوده است. گفته شده است که در دوران ساسانی خانه حاکم اقلید بالای این قلعه قرار داشته و در روزهای عید به ویژه عید نوروز این حوضچه را پر از حنا می کرده اند و دختر حاکم مقداری از حنا را به عنوان تبرک به مردم می داده است . در تعبیری دیگر ، با استناد به آثار دری که در بالای آن تعبیه بوده و هم اکنون از بین رفته است ، از این اثر بعنوان قبر یاد شده که نوشته های حک شده بر آن نیز می تواند گواهی بر این مدعا باشد. همچنین وجود استودانهایی مربوط به زرتشتیان در بالای این تپه نیز این تعبیر را تقویت می کند. بر اساس باورهای زرتشتیان ، این قوم مردگان خود را در بالای تپه قرار می دادند ، اگر کرکسها ابتدا چشم راست مرده را در می آوردند ، این فرد را دارای کردار نیک می دانستند و جسد وی را به استودان منتقل می کردند درغیر اینصورت جسد در همان تپه باقی می ماند. این اثر در سال 1354 با شماره 936 در فهرست آثار ملی ثبت شده است .

 
نمادگرایی در مقبره حافظ PDF چاپ نامه الکترونیک
جاذبه های گردشگری

مقبره حافظ از قرن نهم هجری مورد احترام بوده است. در سال 856 ه. ق. یعنی حدود ۶۵ سال پس از وفات حافظ شمس الدین محمد یغمایی که وزیر ابوالقاسم گورکانی، حاکم فارس بود اولین بار عمارتی گنبدی شکل بر مقبره حافظ ساخت و در مقابل آن حوض بزرگ ایجاد کرد که از آب رکن آباد پر می شد. این بنا بارها تعمیر و مرمت شد تا آنکه به شکل کنونی آن رسید. آرامگاه کنونی حافظ را سرهنگ علی ریاضی(رئیس فرهنگ فارس) با همیاری علی اصغر حکمت و علی سامی بر اساس طراحی معمار فرانسوی آندره گدار بنا کردند. این بنا در 1315 به بهره برداری رسید.

هر کس که مجموعه حافظیه گام می نهد با مجموعه ای از نمادپردازی ها مواجه می گردد که آشنایی با آنها فارغ از فایده نیست. بخش ورودی بنا، یادآور زندگی مادی و دنیوی است که با مجموعه پلکانی (دارای دو ردیف که هر کدام نه پله دارد) به بخش دوم که مقبره حافظ قرار دارد متصل می شود. بالا رفتن از این پلکان جدایی از دنیا و اتصال به معنویتی است که در شعر حافظ جریان دارد. گنبد مقبره، نماد خورشید است که فرد با بالا رفتن از پله های نه گانه(در ادبیات کهن فارسی نه آسمان وجود دارد) به دیدار آن نایل می شود. زائر سپس از تعدادی پله پایین می رود تا در مقابل نور حقیقت خاضع باشد. اکنون مقبره حافظ پیش روی اوست.

 
<< ابتدا < قبلی 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 بعدی > انتها >>

صفحه 19 از 20